Etisphere Institute publikuje ranking najbardziej etycznych firm świata
Amerykański Etisphere Institute opublikował nowy ranking najbardziej etycznych firm na świecie. Tym razem w specyficznym zestawieniu pojawił się także polski akcent – była to spółka paliwowa PKN Orlen.
Już od dekady amerykański Etisphere Institute każdego roku publikuje listę najbardziej etycznych firm na świecie. Zdaniem twórców rankingu, ma on promować najlepsze zachowania w zakresie etyki korporacyjnej. Wiele osób uważa jednak, że określenie stopnia etyczności w biznesie jest niemożliwe. Tym bardziej, że stopień etyki w postępowaniu firmy określa się na podstawie… kwestionariusza wypełnionego przez jej przedstawicieli. To natomiast sprawia, że zestawienie uważane jest za iście kontrowersyjne.
W tym roku na liście Etisphere Institute znalazły się 132 firmy, w tym jedna pochodząca z Polski. Był to PKN Orlen. Za najbardziej etyczną firmę na globie uznano Google. Na 2. miejscu znalazła się marka odzieżowa Levi Strauss, a na 3. uplasowała się następna firma z tej branży – H&M. W dalszej kolejności znalazły się Ford Motor Company, Henkel AG & Co oraz Pepsi. Także kosmetyczny L’Oreal znalazł tu swoje miejsce, wyprzedając marki, takie jak m.in. 3M, Microsoft i Marks & Spencer.
Smaczku całemu zestawieniu dodaje fakt, że wiele z uwzględnionych w nim firm zamieszanych było w poważne afery związane ze złymi warunkami pracy lub naruszaniem zasad konkurencji. Np. H&M oskarżano o fatalne warunki panujące w firmowych fabrykach, a Google i Microsoft krytykowane są za praktyki monopolistyczne. Amerykańskie media twierdzą nawet, że instytut sporządzający ranking przyjmuje korzyści materialne od firm, które w nim uwzględnia. Na obronę instytutu można dodać, że w tym roku na liście nie pojawiła się firma farmaceutyczna ukarana ogromną grzywną za przekupywanie chińskich lekarzy.
Chociaż ranking spotyka się ze sporą krytyką, to jednak należy podkreślić, że oszukanie twórców przez firmy wypełniające formularze jest raczej niemożliwe. Sam tylko pierwszy etap składa się ze 140 pytań dotyczących działalności firmy. Przy takiej liczbę pytań trudno jest skutecznie oszukiwać. W dodatku Etisphere Institute zapewnia, że sprawdza zgodność odpowiedzi z prawdą. Można mieć jednak, co do tego nieco wątpliwości. Dość zaskakując jest też, że w ocenie firm nie bierze się pod uwagę opinii, jaką ma ona wśród klientów.