Pub jako pomysł na biznes

pub

Peter Kirkeskov Rasmussen, flickr

W Polsce od jakiegoś czasu zmienia się kultura picia alkoholu. Coraz więcej osób zamiast po wysoko procentowe trunki woli sięgnąć po piwo czy wino. Jeśli do tego dodać grono znajomych i fajne miejsce, mamy gotowy przepis na pub. Jednak te ogólne hasła należałoby sprecyzować, ponieważ prowadzenie takiego interesu jest trudniejsze niż mogłoby się wydawać.

Rozpocząć należy od rozpoznania rynku, znalezienia potencjalnych klientów i najbardziej dogodnej lokalizacji. Centra miast są mocno naszpikowane lokalami gastronomicznymi, jednak jeśli nowo powstały pub zachęci klientów czymś oryginalny, nawet lokalizacja wśród konkurencji może się okazać dobrym strzałem. Z drugiej jednak strony miasta szybko rozrastają się na obrzeżach, gdzie powstają nowe budynki mieszkalne, a przestrzeń usługowa jest jeszcze mało zagospodarowana. Osoby z takich dzielnic aby wypić piwo w pubie nieraz muszą pokonywać niemałą drogę, więc taka lokalizacja również może znaleźć odbiorców. Pamiętać trzeba, że lokal musi komponować się z otoczeniem, nie można otworzyć pubu nieopodal szkoły czy kościoła, ponieważ tego zabraniają przepisy. Dodatkowo, jeśli jest on częścią kamienicy czy innego budynku mieszkalnego, na uzyskanie koncesji na sprzedaż alkoholu niezbędna jest zgoda mieszkańców lub wspólnoty, co nieraz może stanąć na przeszkodzie do realizacji marzenia otwarciu własnego interesu.

Kiedy znajdziemy już idealne miejsce trzeba dokładnie zaplanować jaki charakter będzie miał lokal. Czy będzie w nim serwowane wyłącznie piwo czy także napoje wysokoprocentowe? Czy do jedzenia będzie oferował wyłącznie przekąski czy pełne dania? Od twego bowiem zależy sposób przygotowania lokalu, wyposażenia, konieczność uzyskania odpowiednich koncesji i zgody inspektora sanitarnego.

Decydując o rodzaju sprzedawanego alkoholu, należy mieć na uwadze, że polskie prawo dzieli go na trzy kategorie, na których sprzedaż trzeba uzyskać pozwolenie. Pierwszą kategorią są napoje alkoholowe zawierające do 4,5 % alkoholu oraz piwo. Drugą te zawierające powyżej 4,5 do 18%, a kolejną powyżej 18%. Na każdy z rodzajów sprzedawanego alkoholu należy uzyskać osobną koncesję. Mimo, iż pub kojarzy się przede wszystkim z piwem, to rezygnacja z klientów lubiących trunki mocniejsze, może okazać się kosztowna, więc warto zainwestować we wszystkie koncesje, aby w lokalu chętnie pojawiali się klienci o różnorodnych upodobaniach.

Do młodych przedsiębiorców często zgłaszają się przedstawiciele handlowi koncernów piwowarskich, oferujące w zamian za wyłączną sprzedaż ich marki rozmaite gadżety, parasole, kufle i inne. I mimo, że spora rzesza klientów przychodzi do pubu, by napić się jakiegokolwiek piwa, to już koneserów może niezadowolić nalany z kija komercyjny produkt. Moda na próbowanie trunków z małych, regionalnych browarów jest coraz powszechniejsza, więc ten czynnik warto wziąć pod uwagę wybierając dostawców.

Dodatkowe wymagania jakie należy spełniać by móc sprzedawać alkohol to:

  • posiadanie ważnego zezwolenia, które wydaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na lokalizację pubu,
  • uiszczenie związanych z tym opłat,
  • kupowanie alkoholu u producentów i dystrybutorów posiadających stosowane zezwolenia na jego sprzedaż hurtową,
  • posiadanie tytułu prawnego do lokalu, w którym alkohol będzie sprzedawany,
  • prowadzenia działalność gospodarczej pod adresem wskazanym w zezwoleniu,
  • aktualnie danych adresowych i prawnych u organów wydających pozwolenia.

Jeśli zdecydujemy się na podawanie posiłków czy przekąsek do alkoholu, należy to uwzględnić w przygotowaniu większego zaplecza, a także zaopatrzenia się w niezbędne sprzęty. Kuchnia oraz inne pomieszczenia do przechowywania i wytwarzania żywności muszą ponadto spełniać wymogi określone przepisami, a także uzyskać aprobatę SANEPIDU. Dodatkowymi wydatkami w tym wypadku będą także niezbędne naczynia, i większy personel.

Otwarcie pubu wiąże się z niemałymi kosztami. Poza opłatami za pierwszy miesiąc czynszu i kaucję, należy uwzględnić koszty przystosowania lokalu pod względem technicznym oraz wykończenia go zgodnie z założeniami, co pochłonie znaczną część budżetu. Szacuje się, że sama adaptacja lokalu to koszt w najlepszym wypadku od 100 tysięcy złotych do nawet dwukrotności tej sumy. W cenę tą nie wchodzą niezbędne sprzęty, chłodziarki, kuchenki, piecyki itp. To kolejny wydatek rzędu 50-100 tysięcy złotych. Kupno towarów i opłaty koncesyjne mogą wynieść nawet kolejne 50 tysięcy. W sumie na otwarcie takiego lokalu należy dysponować kapitałem od 175 do nawet 450 tysięcy złotych.

Wydawałoby się, że wszystko jest już dopięte na ostatni guzik, jednak nie można pominąć tak ważnej w biznesie kwestii jaką jest marketing. Obecnie najlepszą reklamą dla takich lokali jest poczta pantoflowa, tyle, że przeniesiona do mediów społecznościowych. Ludzie chętnie polecają ciekawe miejsca swoim znajomym i chętnie w nie razem z nimi wracają. Dlatego warto zadbać o zrobienie dobrego wrażenia, a także koniecznie zainwestować w stronę internetową lub profil pubu na popularnym komunikatorze. Dodatkowymi formami reklamy są rozmaite promocje, plakaty, specjalne atrakcje, imprezy tematyczne, czy kupony w zakupach grupowych.

Prowadzenie własnego lokalu jest dla wielu spełnieniem marzeń, jednak droga do nich wybrukowana jest licznymi przepisami i formalnościami, których należy dopełnić. Ponadto trzeba wyróżniać się na rynku by zdobyć sympatię klientów i utrzymać ich przez długi czas. Nie bez znaczenia pozostaje również gotówka jaką dysponujemy. Jednak zaletą tego biznesu jest, przy właściwym zaplanowaniu i gospodarowaniu, osiąganie zysków niemal od razu po otwarciu. Oczywiście ciężko tu szacować czysty zysk, gdyż zależy on od ewentualnych zobowiązań, jakie musieliśmy zaciągnąć na rozpoczęcie działalności. Ale nie do ocenienia jest satysfakcja z podawania zimnego piwa zadowolonym klientom, i długie z nimi rozmowy przy barze.

3 thoughts on “Pub jako pomysł na biznes”

Dodaj komentarz