Polskie małe i średnie firmy wybierają domeny „.pl”

biznes online

Inga Ivanova/bigstockphoto.com

Polskie firmy z sektora MŚP najwyraźniej są dumne ze swojego pochodzenia, bo bardzo chętnie korzystają z domeny .pl. Wybiera ją 85% takich podmiotów gospodarczych. Dane dostarczyły badania przeprowadzone na zlecenie portalu home.pl.

Z badań przeprowadzonych przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia na zlecenie portalu home.pl dowiadujemy się, które domeny są najczęściej wybierane przez polskie firmy. Jednostki zaliczane do grona mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw najchętniej korzystają z rozszerzenia .pl. Okazuje się, że wybiera je aż 85% jednostek należących do sektora MŚP. Powody są dość oczywiste – polskie firmy chcą podkreślać swoje pochodzenie. Poza tym duże znaczenie ma dostępność adresów oraz ich cena.

Jak informują przedstawiciele home.pl, czyli jednego z największych dostawców usług hostingowych w Polsce, z domeny .pl korzysta obecnie ok. 2,7 mln administratorów stron internetowych. Inne rozszerzenia wybierane są głównie w sytuacji, gdy .pl jest już zajęte. W dalszej kolejności, najczęściej poszukiwane są wolne adresy z domeną com.pl i net.pl. Poza tym dość popularne są rozszerzenia nawiązujące do nazw konkretnych miast, np. krakow.pl czy szczecin.pl. Warto jednak podkreślić, że mimo tak częstego wyboru typowo polskich domen, rodzime firmy wcale nie zamykają się na zagraniczne rynki.

Znaczna grupa badanych przedsiębiorstw podkreśla, że współpracuje z zagranicznymi firmami. 60% pytanych przedsiębiorców utrzymuje, że prowadzi interesy z niemieckimi podmiotami, a 25% respondentów utrzymuje kontakty biznesowe z jednostkami czeskimi i litewskimi. Ponadto 21% naszych firm współpracuje z przedsiębiorstwami ukraińskimi, a 19% ze słowackimi. Do tego 13% rodzimych firm nawiązało biznesowe relacje z jednostkami rosyjskimi, a 2% współpracuje z przedsiębiorcami z Białorusi.

Co więcej, okazuje się, że część polskich przedsiębiorstw chętnie korzysta z domen rejestrowanych w sąsiednich krajach. Dotyczy to nie tylko firm działających w miejscowościach przygranicznych, ale również tych podmiotów, które prowadzą lub planują rozpocząć prowadzenie interesów z zagranicznymi jednostkami. Domeny .de, .cz czy .ru są jednak zwykle dodatkowymi rozszerzeniami, uzupełniającymi podstawowe firmowe witryny z domeną .pl.

Dodaj komentarz