Ursus
Ursus to marka ciągników rolniczych produkowanych kiedyś przez Zakłady Przemysłu Ciągnikowego “Ursus”, a obecnie przez firmę Ursus S.A., właściciela marki Ursus.
Historia Ursusa
Historia marki Ursus ma już niemal półtora wieku. Zaczęła się w 1983 roku, gdy grupa inżynierów i przedsiębiorców założyła „Przemysłowe Towarzystwo Udziałowe” produkujące armaturę. W 1907 roku rozpoczęto tam produkcję silników spalinowych (co wiązało się też ze zmianą nazwy na „Towarzystwo Udziałowe Specyalnej Fabryki Armatur i Motorów”). Próby skonstruowania ciągnika rozpoczęto w 1915 roku i zakończyły się one sukcesem w 1918 roku, gdy powstał pierwszy prototyp. Pierwsze ciągniki wyjechały z „Fabryki Silników i Traktorów URSUS – S.A.” w 1922 roku. W trakcie wojny Niemcy przestawili produkcję fabryki na cele zbrojeniowe, a następnie rozgrabili cały park maszynowy. W 1945 rozpoczęto odzyskiwanie maszyn i prace projektowe nad nowym ciągnikiem (później znanym jako C-45). Pierwszy traktor został wyprodukowany już dwa lata później.
Ursus produkował ciągniki konstrukcji własnej oraz na licencji przez cały okres PRL-u i produkuje aż do chwili obecnej. Sytuacja formalna firmy i marki jest dosyć złożona, ponieważ w międzyczasie powstawało dużo mniejszych spółek obsługujących poszczególne działy produkcji (np. silniki, osprzęt, kutry rybackie). W 2003 powstała spółka URSUS Sp. z o.o. i do niej należały prawa do marki, patentów i homologacji. W 2011 roku prawa do marki Ursus zostały kupione przez spółkę POL-MOT Warfama S.A. Rok później zmieniono nazwę na URSUS S.A.
Ursus – stan obecny
Ursus był jedną z najsilniejszych, najbardziej rozpoznawalnych marek pozostałych po okresie PRL-u. W odróżnieniu od np. FSO, udało się jej przetrwać do chwili obecnej i od 2011, gdy marka została przejęta przez POL-MOT Warfama S.A., można mówić o bardzo dynamicznym rozwoju. Sprzedawane są zarówno gotowe ciągniki, jak i ich elementy oraz licencje.
Siedziba Ursusa w Warszawie została przeniesiona do Lublina. Firma posiada też odział w Dobrym Mieście i Opalenicy (część infrastruktury w Opalenicy sprzedano w 2020 w ramach restrukturyzacji). Produkcja obejmuje nie tylko ciągniki rolnicze, ale też naczepy, autobusy, trolejbusy, linie technologiczne oraz samochody z napędem elektrycznym.
URSUS S.A. sam siebie określa jako firmę z sektora motoryzacyjnego. Wspiera się 125-letnią tradycją marki, jednak jest otwarta na nowe technologie i rozwiązania. Widać to między innymi wchodzeniem w segment pojazdów o napędzie elektrycznym – Ursus produkuje elektryczne autobusy. Trwa też proces homologacji elektrycznego samochodu dostawczego ELVI.
Firma inwestuje w prace badawczo-rozwojowe i na tej płaszczyźnie współpracuje też z inżynierami z Politechniki Lubelskiej, Politechniki Warszawskiej, Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie oraz Uniwersytetu Zielonogórskiego. Kooperacja ta nie ogniskuje się tylko na dotychczasowych obszarach działania. Ursus jest również zainteresowany alternatywnymi paliwami, jak chociażby wodór.
Polski rynek ciągników rolniczych, mimo otwarcia rynku dla zachodnich firm, nadal jest zdominowany przez Ursusa – z 1,5 mln traktorów aż 700 tysięcy to maszyny tej marki. Poza tym sprzęt Ursusa trafia na wiele zagranicznych rynków, także na kontynent afrykański, gdzie Ursus jest jednym z czołowych polskich eksporterów. W krajach Afryki firma realizuje bieżące projekty, ale też z powodzeniem bierze udział w noych, dużych przetargach.