Państwo przejmuje projekt polskiego samochodu elektrycznego

pracownik fabryki obsługujący robota

Państwo zaangażuje się w powstanie polskiego samochodu elektrycznego. Czy przyspieszy to prace związane z produkcją samochodu marki Izera?

Państwo bierze na siebie odpowiedzialność za produkcję polskiego samochodu elektrycznego. ElectroMobility Poland zgodnie z umową inwestycyjną otrzyma 250 mln zł. Większość udziałów będzie należała do Skarbu Państwa, a transakcja zostanie sfinansowana z Funduszu Reprywatyzacji. Na projekt polskiego samochodu elektrycznego spółka ElectroMobility Poland do końca 2020 roku wydała 53 mln zł. Państwo wzmocni spółkę finansowo i przekaże jej 250 mln zł na prace przygotowawcze, które zostały zaplanowane na okres ośmiu miesięcy.

Koncerny energetyczne, na bazie których powstała spółka ElectroMobility Poland, będą posiadały mniejszościowy pakiet udziałowy. Kapitał akcyjny koncernów – PGE Polska Grupa Energetyczna SA, Tauron Polska Energia SA, Enea SA i Energa SA wyniesie 70 mln zł, każda ze spółek obejmie w nim 1/4 wkładu inwestycyjnego. W skład EMP wchodzą cztery największe koncerny energetyczne, które zawarły z Państwem umowę inwestycyjną. Według Prezesa ElectroMobility Poland Piotra Zaremby fakt zaangażowania się Państwa w powstanie polskiego samochodu elektrycznego daje najlepszą gwarancję na to, że prace nad polskim elektrykiem będą przebiegały stabilnie na każdym etapie produkcji samochodu, od projektu aż do etapu końcowego.

Wkład w polskiego „elektryka” ze strony Funduszu Reprywatyzacji

Izera otrzyma pieniądze z Funduszu Reprywatyzacji. To instytucja zajmująca się wypłatą odszkodowań, które zostały zasądzone wyrokiem sądu. Fundusz zajmuje się również wypłatą odszkodowań za znacjonalizowane po wojnie mienie, zatwierdzonych decyzją administracyjną. Środki Funduszu Reprywatyzacyjnego pochodzą ze sprzedaży 5 proc. akcji Skarbu Państwa i naliczonych odsetek. Wypłata w wysokości 250 mln zł dla polskiego producenta elektrycznych samochodów – Izery będzie zrealizowana dopiero po walnym zgromadzeniu wszystkich akcjonariuszy i po zmianach, jakie muszą być dokonane w Krajowym Rejestrze Sądowym. Prawdopodobnie będzie miało to miejsce jesienią bieżącego roku.

Na projekt Izery wydano już 53 mln zł

W lipcu ubiegłego roku (2020) ElectroMobility Poland zaprezentowało dwa prototypy polskiego elektryka. Na te prace projektowe nad marką Izera spółka EMP wydała już 53 mln zł. Jak mówi Prezes EMP Piotr Zaremba, etap przygotowawczy to okres ośmiu miesięcy. Fakt wydania tak znacznej sumy na prace projektowane świadczy o dużym zaangażowaniu ElectroMobility Poland w projekt. Przed spółką jeszcze wiele wyzwań, które będą podjęte w najbliższych miesiącach.

Na co spółka wyda przekazane przez Państwo 250 mln zł?

Z zapowiedzi EMP wynika, że pieniądze te zostaną przeznaczone na rozwinięcie współpracy na prace technologiczne, inżynierskie oraz na budową fabryki Izery, która ma być zlokalizowana w Jaworznie na Górnym Śląsku. O takiej lokalizacji fabryki marki Izera wiadomo już od grudnia 2020 roku. Produkcja polskiego elektryka ma się rozpocząć w 2024 roku. Koszt budowy fabryki samochodów elektrycznych Izera ma wynosić od 4 do 5 mld zł. Zaangażowanie Skarbu Państwa w tempo prac nad samochodem elektrycznym pozwala na pozytywne rokowania co do produkcji polskiego elektryka i być może nieco przyspieszy jego powstanie.

Dodaj komentarz