Małe firmy nie radzą sobie z nieuczciwymi kontrahentami

dług

Sergey Nivens/bigstockphoto.com

Nieuczciwi klienci mogą znacząco wpływać na pogorszenie kondycji przedsiębiorstwa. W największym stopniu odczuwają to małe firmy, które nie radzą sobie z odzyskiwaniem należności. Dlaczego tak się dzieje?

Jak pokazuje raport pt. „Portfel należności polskich przedsiębiorców” przygotowany przez Krajowy Rejestr Długów, małe polskie firmy nie radzą sobie z odzyskiwaniem długów od swoich kontrahentów. Choć, oczywiście, winni są tu głównie nieuczciwi klienci, to jednak zdaniem firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso, jest to również powodowane nieodpowiednim zachowaniem samych przedsiębiorstw.

Okazuje się bowiem, że niewiele jest firm, które mają opracowany plan działania, jaki wcielą w życie, gdy okaże się, że kontrahenci nie uiszczają płatności w terminie. Specjaliści zajmujący się windykacją przyznają, że nie zawsze długi wynikają z zaległości finansowych kontrahentów. Zdarza się też, że doszło do zaniedbań w postaci nieodpowiedniego sformułowania umowy. Niektórym przedsiębiorcom brakuje wiedzy na temat prawidłowego spisywania tak ważnych dokumentów. W skrajnych przypadkach zdarza się nawet, że umowa w ogóle nie została zawarta albo że firmy zaufały sobie „na słowo”.

Eksperci przyznają, że większość przedsiębiorców popełnia błędy już na starcie, często nawet przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Problemem jest bowiem ich nastawienie. Skupiają się na dobrym pomyśle, który może zapewnić spore pieniądze, a także na pozyskiwaniu klientów i partnerów biznesowych. Dużo rzadziej myślą o tym, kto zajmie się administracją firmy. Nie zastanawiają się też nad tym, w jaki sposób mogą zabezpieczyć się przed brakiem rzetelności ze strony kontrahentów i jak będą rozwiązywali sprawy nieuiszczonych płatności.

Jako że przedsiębiorstwa nie są przygotowane na takie kłopoty, nie powinno dziwić, że to właśnie najmniejsze podmioty gospodarcze stanowią aż 75% klientów firm windykacyjnych. Problem przedsiębiorstw, które nie otrzymują zapłaty za produkt lub usługę jest tym większy, że i tak muszą od niego odprowadzać podatek, co sprawia, że tracą podwójnie. Jak wskazują szczegółowe statystyki, przeciętna kwota należności, o których zwrot walczą małe i średnie przedsiębiorstwa to 12 tysięcy złotych.

Dodaj komentarz